شرايط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر

 در مورد حضانت فرزندان اگر مادر بتواند با مدارك و اسنادي به دادگاه ارائه دهد موفق خواهد شد. به اين معني كه او مداركي از انحراف رفتار و اخلاق پدر ارائه دهد. از طريق اين مدارك مي تواند عدم صلاحيت پدر را براي سرپرستي ثابت كند. 

به اين روش درخواست حضانت مادر
مورد پذيرش دادگاه قرار خواهد كرد. مثلاً در صورتي كه مادر بتواند فساد اخلاقي، بيماري و اختلالات رواني، ضرب و جرح را ثابت كند مي تواند حضانت فرزند را بگيرد. مادرها وابستگي و دلبستگي شديدي به فرزندان خود دارند. بر همين اساس در مواقع دعواها و بحث هاي خانوادگي زماني كه زندگي دچار اختلال و مشكل مي شود و ديگري راهي به جز جدايي نيست بحث فرزندان بسيار مطرح مي شود. در اين شرايط در صورتي كه پاي فرزند در ميان باشد بسياري از مادرها مشكلات و ناملايمات زندگي خود را تحمل مي كنند. آنها سعي مي كنند تا حدي امكان به جدايي فكر نكنند و به خاطر فرزند خود شرايط سخت را تحمل نمايند. اين مساله در مواقعي كه پس از جدايي حضانت فرزند به پدر برسد عميق تر مي شود.

حضانت فرزند بر عهده كيست؟

شرايط گرفتن حضانت فرزند توسط مادر ، در قانون مدني ايران ماده ي 1169 زماني كه يك زندگي مشترك به پايان مي رسد فرزندان پسر تا سن 2 سالگي و دختران تا 7 سالگي پيش مادر مي مانند. اما پس از اين سن فرزندان به پدر تحويل شده و حضانت آنها به او خواهد رسيد. البته پس از سن بلوغ يعني براي دختران 9 سالگي و پسرها 15 سالگي حق انتخاب وجود دارد. به اين معني كه خود آنها مي توانند در اين سن تصميم بگيرند كه پيش كدام يك از والدين باشند. حتي گاهي ممكن است تصميم بگيرند نزد يكي ديگر از اقوام و بستگان بمانند و آنجا زندگي كنند.در زمان مجلس پنجم اصلاحيه اي بر ماده 1173 قانون مدني وارد شد. به اين معني كه در صورتي كه مادر بتواند عدم صلاحيت پدر را به تاييد برساند مي تواند حضانت فرزند را بگيرد. طي اين تبصره در صورتي كه مشكلات اخلاقي، فحشا، اعتياد به مواد مخدر، قمار، بيماري و اختلالات روحي و رواني، سوء استفاده از فرزند و مانند آن ثابت شود حضانت از پدر گرفته مي شود. در بسياري مواقع ديگر مادرها براي اين كه بتوانند حضانت فرزندان خود را داشته باشند ناگزير مي شدند تا اقداماتي انجام دهند. گاهي اين مادران مجبور مي شوند از حقوق قانوني خود مانند مهريه، نفقه و... صرف نظر كنند.

مدارك لازم براي گرفتن حضانت
همان طور كه در بالا هم اشاره كرديم در صورت جدايي، حضانت دختر تا 7 سالگي و پسر تا 2 سالگي بر عهده ي مادر است. از آن پس ديگر سرپرستي به عهده ي پدر خواهد بود. در صورتي كه پدر فوت كرده باشد حضانت به مادر واگذار مي شود. در صورت فوت هر دو والد حضانت فرزندان به جد پدري يا وصي خواهد رسيد. مدارك مورد نياز براي درخواست حضانت فرزندان به اين شرح است:

- كپي سند ازدواج- كپي سند طلاق- كپي شناسنامه و كارت ملي- اصل كارت ملي و كارت بانكي براي پرداخت هزينه هاي دادرسي

مراحل ثبت درخواست حضانت
در ادامه مراحل ثبت درخواست حضانت فرزندان را مطرح مي كنيم:

- بررسي شرايط براي طرح دعواي حضانت و سرپرستي: در ابتدا اول بايد بررسي شود كه آيا مادر مي خواهد حضانت فرزند خود را بر عهده بگيرد؟ در صورتي كه وي تصميم قطعي و نهايي داشته باشد و بخواهد كه فرزند را سرپرستي كند بايد طرح دعوا دهد.- ثبت درخواست حضانت فرزند: پس از تصميم گيري و قطعيت در خواست حضانت و سرپرستي بايد اين خواسته ثبت شود. براي ثبت دادخواست حضانت فرزند بايد مدارك لازم در دفتر خدمات قضايي يا دادگاه حقوقي ثبت شود.- ارسال ابلاغيه: در اين مرحله ابلاغيه اي براي والدين ارسال مي شود. در اين زمان رسيدگي به درخواست به يكي از دادگاه هاي حقوقي خانواده واگذار مي شود. وقت مناسب تعيين شده و از والدين براي حضور در دادگاه درخواست مي شود.- مراجعه به دادگاه حقوقي خانواده: در نهايت نيز والدين به دادگاه احضار شده و در آن براساس شواهد و مدارك موجود بررسي هاي لازم انجام مي شود. راي نهايي براي سرپرستي فرزند را دادگاه اعلام خواهد كرد.پس از جلسه ي دادگاه راي نهايي صادر مي شود. البته والدين مي توانند پس از ابلاغ حكم در صورت لزوم نسبت به آن اعتراض كنند.

سخن پاياني
همان طور كه در متن مقاله نيز خوانديد حضانت فرزند پس از جدايي به پدر واگذار مي شود. البته در صورت كوچك بودن فرزندان، پسر تا 2 سالگي و دختر تا 7 سالگي مي تواند نزد مادر بماند. براي اين كه مادر بتواند سرپرستي فرزند خود را بر عهده بگيرد بايد از راه قانوني وارد شود. يعني اگر مدارك و شواهدي داشته باشد كه صلاحيت پدر را رد كند مي تواند به دادگاه درخواست حضانت دهد. اما به طور معمول حضانت فرزندان پس از جدايي به پدر مي رسد. در اين متن سعي كرديم شرايطي را كه مادران مي توانند براساس اقدام به حضانت فرزند خود كنند را بياوريم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.