ژل رويال چيست ؟ خواص ژل رويال يا شاه انگبين

ژل رويال چيست ؟ خواص ژل رويال يا شاه انگبين ، يكي از محصولات مهم و با ارزش زنبور عسل است و به وسيله ي غدد مغذي زنبوران كارگر در روز هاي اوليه ي زندگي ترشح مي شود ، بدين ترتيب كه زنبوران عسل كارگر بين سن پنج تا دوازده روزگي مي توانند ژل رويال ترشح كنند .

ژل رويال چيست ؟ خواص ژل رويال يا شاه انگبين : 
ژل رويال ماده اوليه براي تغذيه ي تخم و نوزاد و همينطور اصلي ترين ماده ي غذايي براي ملكه مي باشد . لاروي كه از اين ماده ي غذايي تغذيه مي كند در عرض پنج روز وزن اوليه اش 1250 بار افزايش مي يابد و اين ميزان رشد بسيار قابل توجه مي باشد . با ادامه ي تغذيه از اين ژل از زنبور عادي به ملكه تبديل مي شود . اين ماده به اكسير جواني معروف است و كه ماده اي بسيار مقوي و انرژي زا و پر پروتئين است .معمولا لارو ها در سه روز اول زندگي از اين ماده تغذيه مي كنند ، اما اين برنامه ي غذايي از روز چهارم عوض مي شود و به مخلوطي از عسل و گرده ارتقا مي يابد اما ملكه تا آخر عمر از اين ژل استفاده مي كند . اين تفاوت تغذيه در زنبور ملكه و كارگر باعث تفاوت هاي بارزي در آن ها مي شود . از جمله ؛ساختمان بدن : زنبور ملكه اندام تناسلي دارد اما زنبور هاي كارگر اندام هايي مانند كيسه هاي جمع آوري گرده ، غده هاي غذايي نوزادان و غدد موم سازي مي باشند .دوره تكامل : دوره ي شفيرگي زنبور ملكه در 16 روز اتفاق مي افتد ولي اين مرحله در زنبور كارگر در 21 روز طي مي شود .طول عمر : زنبور ملكه حداقل تا 5 سال و زنبور كارگر 45 تا 60 روز زندگي مي كند .ظاهر و رفتار : ملكه مي تواند 2000 تخم در روز بگذارد . او با پخش بوي خود در فضاي كندو ، زنبوران كارگر را عقيم مي كند . از نظر جسمي ملكه بسيار بزرگ تر از زنبور كارگر است .

خصوصيات فيزيكي ژل رويال :
ژل رويال يك ماده ي يك نواخت با حالت خميري و تقريبا مايع است كه رنگ آن سفيد مايل به زرد يا بژ بوده و بوي تند اسيد فنوليك دارد . ژل رويال ترش و تند است ، به همين دليل بعضي افراد از خوردن آن اجتناب مي كنند . چسبندگي آن برحسب مقدار آب موجود و طول عمر آن تغيير مي كند و به تدريج چسبناك تر مي شود .برخي ذرات باقي مانده در ژل رويال علامت خالص بودن آن است ، به عنوان مثال مي توان به وجود پوست لارو اشاره كرد . تكه هاي موم نيز كم و بيش وجود دارند ، ولي وجود آن ها بيشتر به روش جمع آوري بستگي دارد .
منبع : عسل آراماس 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.