لوله بدون درز چيست و چگونه توليد مي شود

روش توليد لوله بدون درز ، لوله بدون درز يا مانيسمان از انواع لوله هاي فولادي هستند كه در سطح آنها هيچ گونه جوش يا درزي وجود ندارد. بنابراين فرآيند توليد اين لوله ها متفاوت مي باشد.

روش توليد لوله بدون درزروش توليد لوله هاي بدون درز يا مانيسمان به اين گونه است كه به جاي اينكه ورق فولادي خم شود، ابتدا آن را به شكل لوله در آورده و سپس آن را جوشكاري مي كنند. از آنجايي كه نام مخترع روش توليد اين لوله ها، مانيسمان بود، بنابراين لوله بدون درز با نام مانيسمان در كشور ما معروف شد.
هنگامي كه شمش فولادي در ميان ديسك هاي مخصوص يا غلطك قرار مي گيرد، از طريق اعمال كردن نيروي كششي در عمليات نورد طول آن افزايش پيدا مي‌كند و بعد از گداخته شدن با كمك پرتاب سمبه به درون شمش، در مقطع فولادي يك سوراخ به وجود مي‌آيد و به شكل لوله در خواهد آمد.
تمامي اين مراحل موجب به وجود آمدن لوله هاي بدون درز مانيسمان مي شود. لوله هاي بدون درز داراي تحمل زياد در برابر فشار مايعات و گازها هستند و از آن ها براي صنايع پتروشيمي، بويلرها، تانكرهاي حمل مواد سوختي كه قابل اشتعال هستند و صنايع اسلحه سازي و آزمايشگاه هاي حساس استفاده مي‌ شود. زيرا اين لوله ها از استحكام و ظرافت زيادي برخوردار هستند.در ادامه به معرفي مراحل مختلف فرايند توليد لوله بدون درز يا مانيسمان مي‌پردازيم.


مراحل توليد لوله هاي بدون درز

برشكاري: نخستين مرحله براي توليد اين لوله ها، مرحله برشكاري است كه ابتدا براي شروع بيلت ها و يا شمش هاي فولادي را در طول هاي شيش يا دوازده متري مي برند.
گرمادهي: در اين مرحله براي اينكه شمش فولادي گرما ببيند، آن را در كوره مخصوص گداخته مي كنند تا انعطاف پذيري آن بالا رفته و براي مرحله ي بعد آماده شود.
سوراخكاري: در اين مرحله با كمك يك ميله نوك تيز، يك سوراخ در شمش گداخته شده به وجود مي آورند.
الانگاتور: شمش فولادي در اين مرحله همگن سازي و گرد مي شود.
پرتاب سمبه: يكي از مراحل اصلي و جالب براي توليد لوله هاي بدون درز، اين مرحله مي باشد. يك سمبه كه داراي طول ۱۲ متر مي باشد با سرعت خيلي زياد به سوي مركز شمش گداخته شده پرتاب شده تا سوراخي كه در مقطع شمش به وجود آمده است، يكنواخت شود و شكل لوله به خود بگيرد.
تاب گيري: در صورتي كه در سطح لوله، در زمان كار كردن بر روي آن ناصافي و يا پيچشي به وجود آمده باشد، در اين مرحله آن را برطرف مي كنند.
جدا كردن سمبه: در اين مرحله سمبه اي كه به درون شمش گداخته شده رفته بود، بايد خارج شود.
كروي سازي: پس از اين كه سمبه جدا شد، نوبت به اين مي رسد تا سر و ته لوله‌ كه تيز و برنده است، به شكل كروي در آورده شود.
كشش لوله: با در نظر گرفتن ضخامت شمش اوليه و لوله مورد نظر و همچنين بر اساس استانداردهاي تعيين شده، در اين مرحله بايد لوله كشيده شود تا به سايز درخواستي برسد.
خنك سازي: پس از اينكه لوله نورد شده و كشيده شده به سايز مطلوب رسيد، با استفاده از فرايندهاي خنك سازي يا آب، لوله ها در اين مرحله سرد مي شوند.
مرحله برشكاري: در اين مرحله مطابق با درخواستي كه مشتري دارد، لوله ها با طول هاي مورد نظر كه معمولاً ۶ و ۱۲ متري هستند، بريده مي شوند.
تميزكاري يا اسيدشويي: در صورتي كه ضايعات روي سطح و يا داخل لوله باقي مانده باشند، در اين مرحله آنها را پاك و زدوده مي كنند.
كونيك كاري: براي اينكه لوله ها داراي ظاهر بهتر و سطح مقطع مناسب تري براي جوشكاري باشند، در اين مرحله سر و ته لوله صاف و يكنواخت ‌مي شود.
روغن كاري و پوليش: با استفاده از روغن هاي مخصوص در اين مرحله لوله ها را پوليش مي زنند و آنها را براق مي كنند كه البته اين مرحله بيشتر براي لوله هاي صادراتي انجام مي شود.
بسته بندي: مرحله آخر نوبت به بسته بندي لوله هاي بدون درز مي رسد. براي اين كار با استفاده از تسمه هايي به شكل شش ضلعي بنديل شده در صورتي كه نياز باشد، سر و ته لوله ها را با درپوش پلاستيكي مي بندند.
براي خريد و اطلاع از قيمت لوله بدون درز با
شماره هاي تلفن: ۴۴۲۵۴۵۶۵-۰۲۱تلفن تماس: ۴۴۲۵۳۵۶۵-۰۲۱تلفن همراه: ۰۴۳۴۵۶۵-۰۹۱۲
تماس حاصل فرماييد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.